Przewidywany czas trwania ryzyka: Od dnia 16.04.2025 r. do dnia 31.12.2025 r
Przyczyny: Emisja z sektora bytowo-komunalnego szczególnie
w okresie grzewczym.
Obszar ryzyka wystąpienia przekroczenia średniodobowego poziomu dopuszczalnego
dla pyłu PM10:
Analiza wyników pomiarów pyłu zawieszonego PM10 ze stacji PMŚ Nowe Miasto
Lubawskie za okres od 01.04.2024 do 31.03.2025 r, wskazuje na ryzyko przekroczenia
średniodobowego poziomu dopuszczalnego dla pyłu PM10 (ponad 35 dni ze stężeniem
powyżej 50 μg/m3) na terenie: powiatu nowomiejskiego
Ludność narażona na ryzyko wystąpienia przekroczenia średniodobowego poziomu
dopuszczalnego dla pyłu zawieszonego PM10
Ludność zamieszkująca obszar, na którym w 2025 r. istnieje ryzyko przekroczenia
średniodobowego poziomu dopuszczalnego dla pyłu PM10: 43 822
INFORMACJE O ZAGROŻENIU
Wrażliwe grupy
ludności
• osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób sercowo-
naczyniowych (zwłaszcza niewydolność serca, choroba
wieńcowa),
• osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób układu
oddechowego (np. astma, przewlekła obturacyjna choroba
płuc),
• osoby starsze, kobiety w ciąży oraz dzieci,
• osoby z rozpoznaną chorobą nowotworową oraz ozdrowieńcy.
Osoby cierpiące z powodu chorób serca mogą odczuwać
pogorszenie samopoczucia np. uczucie bólu w klatce piersiowej,
brak tchu, znużenie.
• osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób układu
oddechowego (np. astma, przewlekła obturacyjna choroba
płuc),
• osoby starsze, kobiety w ciąży oraz dzieci,
• osoby z rozpoznaną chorobą nowotworową oraz ozdrowieńcy.
Możliwe negatywne skutki dla zdrowia:
Osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób układu
oddechowego mogą odczuwać przejściowe nasilenie
dolegliwości, w tym kaszel, dyskomfort w klatce piersiowej,
nasilenie się objawów ataków astmy.
Podobne objawy mogą wystąpić również u osób zdrowych.
W okresach wysokich stężeń pyłu zawieszonego w powietrzu
zwiększa się ryzyko infekcji dróg oddechowych.
Zalecane środki ostrożności:
W przypadku nasilenia objawów chorobowych zalecana jest
konsultacja z lekarzem.
Zaleca się również:
- zwiększenie nadzoru nad osobami przewlekle chorymi, w tym
niepełnosprawnymi,
- prowadzenie szerokiej edukacji adresowanej przede wszystkim
do uczniów szkół podstawowych, średnich oraz ich prawnych
opiekunów, dotyczącej problemu zanieczyszczonego powietrza
oraz możliwych zachowań i czynności zmniejszających ryzyko
narażenia na wysokie stężenia zanieczyszczeń w tym pyłu
zawieszonego.
DZIAŁANIA ZMIERZAJĄCE DO OGRANICZENIA PRZEKROCZEŃ
Zakres działań: Działania określone przez Zarząd Województwa w
Programach ochrony powietrza
Uchwała nr LI/772/23 Sejmiku Województwa Warmińsko-
Mazurskiego z dnia 27 czerwca 2023 r. w sprawie określenia
aktualizacji Programu ochrony powietrza dla strefy warmińsko-
mazurskiej.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE DZIAŁANIA ZMIERZAJĄCE DO OGRANICZENIA PRZEKROCZEŃ
Zakres działań:
Działania określone przez Zarząd Województwa w
Programach ochrony powietrza
Uchwała nr LI/772/23 Sejmiku Województwa Warmińsko-
Mazurskiego z dnia 27 czerwca 2023 r. w sprawie określenia
aktualizacji Programu ochrony powietrza dla strefy warmińsko-
mazurskiej
Data wydania 16.04.2025 r.
Podstawa prawna
− Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska
(Dz. U. 2020, poz.1219 z późn. zm.),
− Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia
2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w
powietrzu (Dz. U. 2012 r. poz. 1031) ze zmianami (Dz. U.
2019 r. poz. 1931).
Źródła danych:
Państwowy Monitoring Środowiska – dane z systemu
monitoringu jakości powietrza Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska
Opracowanie Departament Monitoringu Środowiska Głównego Inspektoratu
Ochrony Środowiska, RWMS Olsztyn
Publikacja:
Portal Jakości Powietrza GIOŚ – Informacje Regionalne
https://powietrze.gios.gov.pl/pjp/rwms/content/show/17693
wersja json{
"id": 21695464,
"title": "INFORMACJE O RYZYKU PRZEKROCZENIA POZIOM",
"shortcut": "Ryzyko wyst\u0105pienia przekroczenia \u015bredniodobowego poziomu dopuszczalnego (ponad 35 dni ze st\u0119\u017ceniem powy\u017cej 50 \u03bcg\/m3) dla\r\npy\u0142u zawieszonego PM10 w powietrzu",
"content": "Przewidywany czas trwania ryzyka: Od dnia 16.04.2025 r. do dnia 31.12.2025 r\r\n\r\nPrzyczyny: Emisja z sektora bytowo-komunalnego szczeg\u00f3lnie\r\nw okresie grzewczym.\r\n\r\nObszar ryzyka wyst\u0105pienia przekroczenia \u015bredniodobowego poziomu dopuszczalnego\r\ndla py\u0142u PM10:\r\nAnaliza wynik\u00f3w pomiar\u00f3w py\u0142u zawieszonego PM10 ze stacji PM\u015a Nowe Miasto\r\nLubawskie za okres od 01.04.2024 do 31.03.2025 r, wskazuje na ryzyko przekroczenia\r\n\u015bredniodobowego poziomu dopuszczalnego dla py\u0142u PM10 (ponad 35 dni ze st\u0119\u017ceniem\r\npowy\u017cej 50 \u03bcg\/m3) na terenie: powiatu nowomiejskiego\r\nLudno\u015b\u0107 nara\u017cona na ryzyko wyst\u0105pienia przekroczenia \u015bredniodobowego poziomu\r\ndopuszczalnego dla py\u0142u zawieszonego PM10\r\nLudno\u015b\u0107 zamieszkuj\u0105ca obszar, na kt\u00f3rym w 2025 r. istnieje ryzyko przekroczenia\r\n\u015bredniodobowego poziomu dopuszczalnego dla py\u0142u PM10: 43 822\r\n\r\nINFORMACJE O ZAGRO\u017bENIU\r\nWra\u017cliwe grupy\r\nludno\u015bci\r\n\u2022 osoby cierpi\u0105ce z powodu przewlek\u0142ych chor\u00f3b sercowo-\r\nnaczyniowych (zw\u0142aszcza niewydolno\u015b\u0107 serca, choroba\r\nwie\u0144cowa),\r\n\u2022 osoby cierpi\u0105ce z powodu przewlek\u0142ych chor\u00f3b uk\u0142adu\r\noddechowego (np. astma, przewlek\u0142a obturacyjna choroba\r\np\u0142uc),\r\n\u2022 osoby starsze, kobiety w ci\u0105\u017cy oraz dzieci,\r\n\u2022 osoby z rozpoznan\u0105 chorob\u0105 nowotworow\u0105 oraz ozdrowie\u0144cy.\r\nOsoby cierpi\u0105ce z powodu chor\u00f3b serca mog\u0105 odczuwa\u0107\r\npogorszenie samopoczucia np. uczucie b\u00f3lu w klatce piersiowej,\r\nbrak tchu, znu\u017cenie.\r\n\r\n\u2022 osoby cierpi\u0105ce z powodu przewlek\u0142ych chor\u00f3b uk\u0142adu\r\noddechowego (np. astma, przewlek\u0142a obturacyjna choroba\r\np\u0142uc),\r\n\u2022 osoby starsze, kobiety w ci\u0105\u017cy oraz dzieci,\r\n\u2022 osoby z rozpoznan\u0105 chorob\u0105 nowotworow\u0105 oraz ozdrowie\u0144cy.\r\n\r\n\r\nMo\u017cliwe negatywne skutki dla zdrowia:\r\n\r\nOsoby cierpi\u0105ce z powodu przewlek\u0142ych chor\u00f3b uk\u0142adu\r\noddechowego mog\u0105 odczuwa\u0107 przej\u015bciowe nasilenie\r\ndolegliwo\u015bci, w tym kaszel, dyskomfort w klatce piersiowej,\r\nnasilenie si\u0119 objaw\u00f3w atak\u00f3w astmy.\r\nPodobne objawy mog\u0105 wyst\u0105pi\u0107 r\u00f3wnie\u017c u os\u00f3b zdrowych.\r\nW okresach wysokich st\u0119\u017ce\u0144 py\u0142u zawieszonego w powietrzu\r\nzwi\u0119ksza si\u0119 ryzyko infekcji dr\u00f3g oddechowych.\r\n\r\nZalecane \u015brodki ostro\u017cno\u015bci:\r\n\r\nW przypadku nasilenia objaw\u00f3w chorobowych zalecana jest\r\nkonsultacja z lekarzem.\r\n\r\nZaleca si\u0119 r\u00f3wnie\u017c:\r\n- zwi\u0119kszenie nadzoru nad osobami przewlekle chorymi, w tym\r\nniepe\u0142nosprawnymi,\r\n- prowadzenie szerokiej edukacji adresowanej przede wszystkim\r\ndo uczni\u00f3w szk\u00f3\u0142 podstawowych, \u015brednich oraz ich prawnych\r\nopiekun\u00f3w, dotycz\u0105cej problemu zanieczyszczonego powietrza\r\noraz mo\u017cliwych zachowa\u0144 i czynno\u015bci zmniejszaj\u0105cych ryzyko\r\nnara\u017cenia na wysokie st\u0119\u017cenia zanieczyszcze\u0144 w tym py\u0142u\r\nzawieszonego.\r\nDZIA\u0141ANIA ZMIERZAJ\u0104CE DO OGRANICZENIA PRZEKROCZE\u0143\r\nZakres dzia\u0142a\u0144: Dzia\u0142ania okre\u015blone przez Zarz\u0105d Wojew\u00f3dztwa w\r\nProgramach ochrony powietrza\r\nUchwa\u0142a nr LI\/772\/23 Sejmiku Wojew\u00f3dztwa Warmi\u0144sko-\r\nMazurskiego z dnia 27 czerwca 2023 r. w sprawie okre\u015blenia\r\naktualizacji Programu ochrony powietrza dla strefy warmi\u0144sko-\r\nmazurskiej.\r\n\r\nINFORMACJE ORGANIZACYJNE DZIA\u0141ANIA ZMIERZAJ\u0104CE DO OGRANICZENIA PRZEKROCZE\u0143\r\nZakres dzia\u0142a\u0144:\r\nDzia\u0142ania okre\u015blone przez Zarz\u0105d Wojew\u00f3dztwa w\r\nProgramach ochrony powietrza\r\nUchwa\u0142a nr LI\/772\/23 Sejmiku Wojew\u00f3dztwa Warmi\u0144sko-\r\nMazurskiego z dnia 27 czerwca 2023 r. w sprawie okre\u015blenia\r\naktualizacji Programu ochrony powietrza dla strefy warmi\u0144sko-\r\nmazurskiej\r\nData wydania 16.04.2025 r.\r\nPodstawa prawna\r\n\u2212 Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony \u015brodowiska\r\n(Dz. U. 2020, poz.1219 z p\u00f3\u017an. zm.),\r\n\u2212 Rozporz\u0105dzenie Ministra \u015arodowiska z dnia 24 sierpnia\r\n2012 r. w sprawie poziom\u00f3w niekt\u00f3rych substancji w\r\npowietrzu (Dz. U. 2012 r. poz. 1031) ze zmianami (Dz. U.\r\n2019 r. poz. 1931).\r\n\u0179r\u00f3d\u0142a danych:\r\n\r\nPa\u0144stwowy Monitoring \u015arodowiska \u2013 dane z systemu\r\nmonitoringu jako\u015bci powietrza G\u0142\u00f3wnego Inspektoratu Ochrony \u015arodowiska\r\nOpracowanie Departament Monitoringu \u015arodowiska G\u0142\u00f3wnego Inspektoratu\r\nOchrony \u015arodowiska, RWMS Olsztyn\r\n\r\nPublikacja:\r\nPortal Jako\u015bci Powietrza GIO\u015a \u2013 Informacje Regionalne\r\nhttps:\/\/powietrze.gios.gov.pl\/pjp\/rwms\/content\/show\/17693",
"rso_alarm": "0",
"rso_icon": null,
"valid_from": "2025-04-16 10:33:00",
"0": "Y-m-d H:i:s",
"valid_to": "2025-12-31 23:59:00",
"1": "Y-m-d H:i:s",
"repetition": null,
"longitude": null,
"latitude": null,
"water_level_value": null,
"water_level_warning_status_value": null,
"water_level_alarm_status_value": null,
"water_level_trend": null,
"river_name": "",
"location_name": "",
"created_at": "2025-04-16 10:41:20",
"2": "Y-m-d H:i:s",
"updated_at": "2025-04-16 10:41:20",
"3": "Y-m-d H:i:s",
"provinces": {
"14": {
"id": "14",
"name": "warmi\u0144sko-mazurskie",
"city": "",
"slug_name": "warminsko-mazurskie"
}
}
}